22 Mayıs 2012 Salı

OSHO, GMAT ve Egitim sistemi uzerine..

GMAT sinavini bilenler bilir. (biz buna kendi aramizda gımat diyoruz) Isletme masteri yapmak istiyorsaniz, hele de yurtdisinda yapmak istiyorsaniz, bu guzide sinavdan minimum 550 almaniz gerekmektedir. Turkiye'de Bogazici mesela 550'den asagisini kabul etmezken, Bilgi bazi bolumler icin 450'yi taban puan olarak alir.. Yurtdisindaki iyi okullarin GMAT ortalamalari 700 civarindadir. (Stanford 730, benim Singapur'daki okul 740 etc.) Olay su ki, GMAT'in hala cozmus sayilmadigim bambaska bir mantigi vardir.. Ozellikle ingilizcesi hayvanca zordur. Hayatinin son 20 yilinda aktif ingilizce ogrenmis/konusmus, lisede dil bolumu okumus, OSYM'den %100 burs kazanip Universite'de de ingilizce edebiyat okumus ve son olarak 120 tavan puanli TOEFL IBT'den 115 almis bendenizi sahsen bir aptala cevirmeyi basarabilmis, sorular karsima gelince "hmm.. bence cevap a sikki, ama GMAT mantigina gore c sikki olmali, uff hangisini isaretlesem :@" sorunsalina suruklemis bir sinavdir kendisi.. ve hayati boyunca matematikten hep zorla gecen biri olarak, GMAT icin arkadasimdan matematik dersi almam sonucu, hayatimda ilk defa bir sinavda matematik netim ingilizce netimden fazla cikmistir. Simdi bu dogal fenomeni bir kenara birakirsak, matematikle kafayi yememin ingilizcemi pic etmesi - daha dogrusu GMAT mantiginda dusunmeye calisarak kendi ic gudulerime kulak vermemem - olayini OSHO'nun bir hikayesinde goruyoruz.. "Allahim, embesil degilim olley" nidalariyla asagidaki hikayeyi sizlerle paylasmak istiyorum..


Osho, egitim sistemi hakkinda asagidaki hikayeyi yazmis..





Bir gun ormandaki hayvanlar bir araya gelerek okul acmaya karar verirler. Bir tavsan, bir kus, bir sincap, bir balik ve yilanbaligi yonetim kurulunu olustururlar. Tavsan, mufredatta kosmanın bulunmasini istemektedir. Kus, ucmanin dahil olmasini; balik, yuzmenin dahil olmasini ve sincap, agaca tirmanmanin mutlaka zorunlu dersler arasında olmasi gerektigini soylemektedir. Butun bunlari bir araya getirip, bir mufredat programi yaparlar. Ve butun hayvanlarin bu dersleri gormesini isterler.



Tavsan, kosu dersinde a aliyor olmasina ragmen, agac tirmanmak onun icin cok ciddi bir sorunmus. Surekli kafa ustu dusuyormus. Bir sure sonra beyni hasar gormus ve artik eskisi gibi kosamaz olmus. Artik kosuda a almak yerine, c alıyormus. Ve tabii, agac tirmanmada hala zayif aliyormus. Kus, ucmada cok basariliymis; ama sira toprak kazmaya geldigi zaman, o kadar basarili degilmis. Surekli gagasini ve kanatlarini kiriyormus. Bir sure sonra, toprak kazma notu hâlâ f olmasina ragmen, ucma notu c’ye dusmus. 



Sonucta, sinif birincisi olan hayvan her seyi yarim yapabilen, geri zekâli yilan baligi olmus. Ancak egitimciler cok mutluymus çunku herkes butun dersleri goruyormus. Ve buna “genis tabanli egitim sistemi” demisler..



Hiç yorum yok: